Disfunctii in echipa

Faci parte dintr-o echipa, mai mare sau mai mica, indiferent ca esti manager sau simplu angajat. Daca ai observat disfunctii in dinamica echipei – o atmosfera lenta, membri care nu se scuza niciodata pentru greseli, comportamente egotice (fiecare tine la parerile si pozitiile proprii), sedinte lungi si plictisitoare la ceas de noapte vinerea, dealine-uri niciodata atinse – atunci bine ai venit in lumea muncii ineficiente in echipa. Probabil ai auzit de Patrick Lencioni si de teoria lui despre functiile/ disfunctiile in echipa.

Lencioni identifica 5 astfel de disfunctii: membrii echipei nu au incredere unii intr-altii – 1, nu isi confrunta conflictele si tensiunile ci le baga sub pres – 2, nu sunt angajati si motivati (pentru ca nu le este clar rolul propriu si nu sunt pasionati de ceea ce fac – 3), nu se trag la raspundere reciproc pentru binele echipei (lipsa responsabilitatii – 4) si nu sunt concentrati pe rezultat ci pe interesele personale proprii (5).

A cui este responsabilitatea functionarii optime a echipei? A managerului, este raspunsul clasic. Eu as zice ca nu-i chiar asa; responsabilitatea este a fiecarui membru. Insa, intr-adevar, managerul are cel putin obligatia sa faciliteze manifestarea acestei responsabilitati. Cu cat managerul este mai putin un „tatic” de la care sunt asteptate „formarea”, „normarea” si „eficientizarea” echipei, cu atat echipa are sanse mai mari sa devina mai repede adulta.

Cum poate asigura un manager acest lucru, aceasta rezolvare naturala a disfunctiilor?

Prin coaching managerial.

Disfunctia 1: rezolvarea sporului de „incredere reciproca” intre membrii echipei: un manager coach faciliteaza deschiderea individuala a angajatilor catre sine, catre ceilalti membri ai echipei pentru ca prin coaching ii racordeaza la obiectivele proprii, la obiectivele echipei si la resursele emrgente ale echipei.

Disfunctia 2: „evitarea conflictelor si tensiunilor intre membrii echipei”: un manager coach poate fi atat un coach „suporter” cat si unul „provocator – challenger”. In acest rol, el confrunta pe subalternii sai – membri ai echipei – cu animozitatile din sanul echipei, cu judecatile de valoare proprii si etichetele cu care fiecare ii judeca pe ceilalti din echipa, facilitand o mai mare deschidere catre sinceritate.

Disfunctia 3: „lipsa angajamentului” (claritate si implicare, dupa Lencioni); aici, un manager coach reuseste cel mai bine pentru ca unul dintre efectele long-lasting si imediate ale coachingului este cresterea motivatiei, deschiderea resurselor de energie proprii fiecarui om (implicare) catre un obiectiv propriu (claritate).

Disfunctia 4:  „lipsa responsabilitatii” (membrii echipei nu se trag la raspundere reciproc catre realizarea obiectivelor de echipa): daca am considera „ca nu poti astepta de la altii ceea ce nu astepti de la tine”, inseamna ca odata cu cresterea responsabilitatii personale (ma imping singur de la spate) creste si responsabilitatea intre membrii echipei. Iar coaching-ul asa cum l-a definiti de la inceput Sir John Whitmore, este „responsabilitate”, „asumare”. Atunci cand un manager coach reuseste sa trezeasca responsabilitatea in fiecare dintre angajatii sai, atunci si numai atunci vor incepe sa fie acestia responsabili intre ei.

Disfunctia 5: „lipsa concentrarii pe rezultate”. Daca se poate spune ceva comun, bine stiu de toata lumea si esential despre coaching, in toate formele lui, este ca incepe cu intrebarea simpla dar fundamentala „ce vrei?”. Cu cat un manager coach intretine mai mult energia discutiei in aceasta zona a setarii obiectivelor, cu cat ajuta membrii echipei sa isi defineaza mai bine rezultatele, cu atat si obiectivele de echipa devina mai transparente, clare si precise.

Concluzie

Un manager care face lucrurile „corect” (nu pe cele „corecte”) este artizanul unei echipe bune in sensul in care si un antrenor sportiv este bun echipei sale: face coaching cu ei inainte si uneori in timpul meciului dar el sta pe marginea terenului in timp ce echipa se descurca singura.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *