Coaching „en vogue” – ce este asa special ?

 

Acest articol raspunde la dilema “coaching vs. training” si la intrebarea “cum ma poate ajuta coaching-ul mai bine decat training-ul?”

 

Cred ca fiecare forma de educatie in parte (mentoring, training, coaching, facilitare/ workshop, evenimente experientiale, s.a.m.d.) are atributele ei care o fac potrivita in functie de situatia data, profilul participantilor, gradul lor de pregatire/ instruire formala, necesitatile de instruire, moment si “momentum”, preferinte, timp disponibil sau stil de invatare. In afara de faptul ca industria coaching-ului este una dintre cele cu cea mai mare rata de dezvoltare si evolutie in ultimii 15 ani, coaching-ul inglobeaza descoperiri stiintifice foarte recente despre cum functioneaza creierul uman, cum se petrec schimbarile in viata profesionala sau personala a unei fiinte umane, lucruri care aduc un plus incredibil de resurse “client”-ului de coaching.

 

Prin urmare:

  1. Coaching-ul este cea mai adaptabila forma de invatare; daca iei in considerare training-urile, ca si trainer iti pot spune cu siguranta ca nu poti “improviza”, nu poti “adapta” un material de curs timp de 1 zi sau 2 (cat dureaza un curs obisnuit). Un trainer isi pregateste bine cursul inainte pentru a fi capabil sa adapteze (cat de cat) notiunile la nevoile si asteptarile participantilor. Un training are o agenda, un format, un specific, o aplicabilitate si un scop. Pe de alta parte, coaching-ul este complet adaptabil nevoilor client-ului, on spot: se poate adapta cu usurinta profilului sau, naturii dilemei/ problemei sale (de viata, profesionala, etc.), agendei sale, duratei pe care vrea/ poate sa o aloce fiecarei intalniri in parte, locului in care se afla (coaching fata in fata sau “la distanta” – Skype, telefon, etc.) si preferintelor sale de desfasurare (de exemplu sesiunile se pot desfasura in parc, intr-un birou, la Spa, intr-un bistro, in masina, etc.)
  2. Coaching-ul tine cont de agenda client-ului: sesiunile de coaching pot fi tinute dimineata, dupa-amiaza, seara tarziu, in week-end sau in zilele de lucru, in concediu sau nu. De asemenea, pot fi usor amanate pentru o potrivire precisa si eficienta in agenda clientului.
  3. Coaching-ul este un proces de invatare care se desfasoara etapizat in timp, in etape/ faze; training-ul este cel mai adesea one shot. Poți beneficia de training in formate inteligente: insotit, precedat sau urmat de sesiuni individuale de coaching pentru o mai buna aderenta a notiunilor „predate” in training. Coaching-ul este, pe de alta parte, o masa cu mai multe feluri de mancare, servite unul dupa altul, dupa pofta. În plus, bucatarul este chiar clientul de coaching, el stie ingredientele, momentul servirii, felurile preferate. Ca și forma de invatare, coaching-ul are un efect de lunga durata, superior oricarui training tocmai pentru ca vine in stagii, in etape care se aseaza unele peste altele, se construiesc și definesc unele pe altele. Fiecare sesiune de coaching este, de fapt, un follow-up la sesiunea anterioara și o pregatire a celei viitoare.
  4. Coaching-ul este tailor-made, pin pointed. Solutiile de coaching sunt complet particularizate pentru fiecare client in parte. Un trainer, livreaza in cele mai multe cazuri o solutie de invatare la un nivel considerat mediu fata de nivelul de cunostinte al participantilor la curs, prin urmare este o solutie „de compromis” fata de cei ce stiu mai mult sau mai putin in legătură cu subiectul cursului. În contrapartida, coaching-ul livreaza solutia la nivelul de asteptari al clientului de coaching. Este super-calibrat in functie de nevoile și gradul de intelegere al fiecarui client.
  5. Coaching-ul este „pull”; orice om va aplica o solutie (pentru o dilema profesionala sau personala) atunci cand simte ca solutia se potriveste cel mai bine acelei situatii. Tot el stie cel mai bine acea situatie dilematica. Si cine altcineva, daca nu tot el, stie cel mai bine și solutia. Poate ca nu o vede, dar sigur o poate afla și poate ajunge sa creada in ea. Atunci cand solutia vine din interior ea este incarcata cu aplicabilitate (cel ce o descopera crede in ea și are energia necesara aplicarii ei). Intreaba-te: de cate ori ai aplicat sfaturile prietenilor versus de cate ori ai facut ce ai considerat TU necesar, potrivit și realist. Coaching-ul ofera exact acest lucru. Atrage solutia de la client. În timp ce training-ul vine cu solutii pre-gatite, uneori foarte putin sau deloc aplicabile. Coaching-ul iti da o undita, training-ul iti da pestele. Coaching-ul este „pull” („scoate” din tine solutia) in timp ce training-ul este „push” (te instruieste din exterior).
  6. Coaching-ul este despre auto-motivare (cea mai puternica) in timp ce training-ul este despre motivare exterioara. Formatul in sine al coaching-ului este centrat in jurul „tau”. Formatul training-ului este centrat in jurul trainer-ului. Coach-ul presupune ca clientul stie totul despre sine. Trainer-ul presupune ca clientii trebuie sa mai stie ceva in plus de la el. Coach-ul foloseste energia ta de a „a simti”, „a gandi”, „a face”; trainer-ul iti imprumuta energia lui.
  7. Coaching-ul este despre un nivel super-inalt de responsabilitate personala și constiinta de sine. Pe masura ce client-ul de coaching descopera solutii și optiuni de actiune, el devine din ce in ce mai constient de responsabilitatea proprie.
  8. Coaching-ul este non-judgmental.; calea coaching-ul inseamna presupozitia ca orice client este o fiinta umana intreaga și completa, asa cum este, in orice moment al existentei ei. Training-ul pleaca de la presupozitia ca participantul are nevoie de ceva in plus. În coaching se poate intampla uneori chiar și un fel de un-learning (dezvatare, dez-invatare), in timp ce in training are loc clar un „transfer de invatare de la trainer la participant”. Nici un coach bun nu va dispretui, pre-judeca, judeca ceea ce spune, face sau simte clientul. Si, datorita acestei presupozitii pozitiviste fata de client, acesta este incurajat ­a priori sa (vrea sa) schimbe ceva la el.
  9. Coaching-ul este despre „ascultarea clientului”; avem nevoie de acest lucru. În schimb, cel mai des primim o multime de sfaturi, idei, instructiuni, notiuni, alternative de la altii. Foarte rar se gaseste cineva in apropierea noastra care doar sa ne asculte fara sa ne ofere sfaturi. Cine se pricepe cel mai bine la viata mea? Eu. Ar trebui sa fim mai asertivi și sa nu mai acceptam intruziunile nelegitime in felul nostru de a gandi, simti și actiona. Un coach bun asculta. Asculta și doar pune intrebari. Chiar și doar acest lucru și client-ul capata un boost de energie extraordinar; pentru ca, in procesul de ascultare, el se aude pe el insusi; își aude outloud ideile proprii despre sine iar in acel moment incepe sa devina real, sa iasa din transa societara; incepe sa descopere cauzele, efectele, consecintele felului sau de a fi.
  10. Coaching-ul este ieftin. Si bun. Adica ofera cel mai bun ROI „bani cheltuiti cu educarea” vs. „efecte vizibile”. Cheltuiesti 4,000 EUR pentru 2 zile (16 ore), pentru 10 participanti (ar reveni ~1,6 ore/ participant gandind gradul de atentie exclusiva al trainerului fata de fiecare participant) cu o rata de aplicabilitate ulterioara de 25%. Sau cheltuiesti 100 EUR pentru 1 ora, cu un participant, timp de 4 intalniri, ori 10 participanti, cu un grad de aplicabilitate de ~80%. Ce alegi?

 

 

 

Binineinteles ca am estimat atat cei 25% (bazandu-ma pe experienta mea de 4 ani de creat și livrat cursuri) cat și cei 80% (bazandu-ma pe practica mea de aproape 200 de ore de coaching). Iar argumentele pentru eficienta coaching-ului fata de training se mai regasesc și in cele 9 puncte de mai sus:

  1. adaptabilitate fata de nevoile clientului;
  2. adaptabilitate fata de agenda clientului;
  3. etapizarea in timp a invatarii – „sedimentarea” superioara prin sesiuni mai multe, 100% dedicate;
  4. adaptabilitate fata de cunostintele clientului;
  5. gradul sporit de motivatie catre actiune;
  6. incurajarea auto-motivarii;
  7. gradul sporit de responsabilizare constienta;
  8. presupozitia pozitiva (clientul este „bun asa cum este”);
  9. constientizarea superioara a problemei și solutiilor (solutii mai bune), prin ascultare;

 

Toate aceste consideratii provin de la un trainer-coach. Cele mai bune cursuri ar putea fi facilitativ-experientiale pentru a se apropia, cat de cat de viabilitatea coaching-ului. Cred foarte mult ca 4 sesiuni de coaching au un impact mult superior (in aplicabilitate, responsabilizare și efecte practice) fata de un training de doua zile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *