Coaching pentru inovație

La propriu , literalmente, coaching înseamnă procesul de a transporta pe cineva dintr-un loc în alt loc Termenul „coach”a început sa fie folosit cu înțelesul pe care îl dam noi astăzi începând cu 1830 la Universitatea Oxford și făcea referire la tutore, cel care „transporta”studenții dintr-un an în altul. La câțiva ani distanta, în 1861 termenul a început a fi folosit și în sport

Evoluția înțelesului termenului de coach a fost influențată de arii gen educație, dezvoltare personala, psihologie, leadership, sport, dezvoltare organizațională. Coachingul implica o co-producție intre cunoștințe și soluții de ambele părți: ale coach-ului și ale antreprenorului /managerului , interacțiunea dintre ei cu un focus pe experienta și claritatea ideilor și a acțiunilor antreprenorului/managerului în directa legătură cu nevoile companiei.

În ultimii ani, termenul de coaching pentru inovație acoperă practica de suport în scopul dezvoltării potențialului inovator al organizațiilor/companiilor. Aceasta distincție este necesara pentru o corecta înțelegerea în relație cu celelalte practici de coaching.

Abordarea.

Ca în majoritatea proceselor de coaching, prima sarcina este de a înțelege situația curenta,

Pentru asta, ne uitam la ceea ce este : contextul de business, relațiile semnificative, structura organizației, tipul de management, resursele etc. Agrearea pasului către inovare, unde antreprenorul/managerul devine conștient și capabil sa rezolve situații de blocaj, sa găsească noi metode de pătrundere pe piață, noi metode de creștere a afacerii printr-o abordare tip “învățând și făcând” este o etapa esențială deoarece dezvoltarea unei organizații este în directa legătură cu decalajul dintre poziția curenta și poziția dorita în ciclul de viata al companiei.

Plecând de la aceste argumente coachingul inovator va poate susține sa treceți printr-un proces complet care urmărește sa

  • analizați punctele slabe și puternice ale organizației, sa identificați oportunitățile și amenințările cu privire la viitorul inovației în business;
  • sa va asigurați ca obiectivele și prioritățile organizației sunt în concordant unele cu altele și sunt aliniate cu viziunea strategica;
  • sa identificați masurile care conduc la dezvoltarea organizației, plecând de la principiul lui Pareto : 20% masuri de schimbare produc 80% valoare adăugată;
  • sa creați condițiile favorabile schimbării și de asemenea sa asigurați dezvoltarea resurselor strategice ale companiei;
  • sa verificați ca subordonații recunosc valoarea masurilor și sunt capabili sa se alinieze;
  • sa puneți la dispoziția subordonaților instrumente și metode care sa susțină implementarea noilor metode;
  • sa plănuiți suficient activitățile cheie ale proiectului, sa identificați cerințele și resursele și sa dezvoltați un set de indicatori eficienți pentru a supraveghea punerea în aplicare a proiectului;
  • sa angajați resursele necesare derulării proiectului (oameni, fonduri etc.);
  • sa clarificați rolurile și responsabilitățile în ceea ce privește intervenția;
  • sa fiți suport pentru management și pentru personalul implicat în proces;
  • sa verificați cu regularitate folosirea corecta a metodelor, uneltelor, cunoștințelor care au loc în vederea perpetuării procesului de schimbare;
  • sa evaluați cu regularitate progresele implementării având la baza un plan cu indicatori.

Riscuri

Într-un proces de coaching pentru inovație ne uitam atent la acele riscuri care necesita atenție și un plan de acțiune pentru a contrabalansa diverse situații care ar putea sa apară:

  • structura managementului de proiect nu este adaptata la importanta strategica;
  • planificarea proiectului și asignarea responsabilităților nu este suficient de clara;
  • fluctuația activităților de zi cu zi limitează alocarea resurselor către proiect într-o măsură critica;
  • persoanele cheie ale proiectului nu au suficienta apreciere sau agreare cu privire la proiect;
  • co-participanții arata dificultăți în accesarea noilor cunoștințe iar dezvoltarea lor necesita competente noi;
  • acolo unde se așteptau schimbări radicale( transformatoare) ale organizației și sarcinilor de lucru, co-participanții au dezvoltat strategii și comportamente de rezistenta și de obstrucționare;
  • co-participanții arata probleme de adaptare la schimbările graduale așteptate.

Provocări.

Cea mai critica etapa pentru dezvoltarea unei afaceri este cea de a face sa funcționeze împreună soluțiile tehnice cu cele de marketing. Proceduri, regulamente, lipsa targhetarii pe segmente de piață, slaba înțelegere a nevoii clienților, nevoi vs constrângeri, poziția neclara în lanțul valoric, limitarea inovației în cadrul organizației sunt posibile obstacole pe calea către client.

Stabilirea arhitecturii de afaceri, formalizarea segmentelor de afaceri, definirea lanțurilor de valori, etc., reprezinta abordări metodologice care ajuta la o analiza în profunzime. În caz de slabe (sau lipsa) oportunități de afaceri, coach-ul ar trebui sa sprijine în mod activ procesul de generare de idei și ar trebui să descrie abordările pentru validarea acestora.

Incurajarea proprietății intelectuale (incluzând aici libertatea de operare) în scopul dezvoltării de noi patente este o arie adesea inexistenta în multe organizații. Inovarea necesita un timp și un spațiu dedicat acestui proces, mintea trebuie stimulata pentru a putea crea.


Uneori, organizațiile se așteaptă ca succesul unui nou proiect sa fie „în mod automat” atras de jucători . Cu toate acestea, de cele mai multe ori, acest lucru nu este se întâmplă deloc asa. Un proiect de dezvoltare a afacerilor poate solicita cultivarea de relații noi, parteneriatele de afaceri trebuie sa fie parte din lanțul valoric și acestea trebuie sa fie poziționate în mod clar în lanțul de valori, modelul și parteneriatele de afaceri pot suferi adaptări la tranziția intre diferitele etape ale ciclului de viata.

Segmentele de piața noi (Entry market), precum și proiectele pilot ar trebui sa fie identificate, selectate și lansate prin luarea în considerare a argumentelor din mediul exterior (clienți, tehnologii, competitori, regulamente și norme, etc), a propunerii de valoare adăugată (Value Proposition) asa cum este perceputa de către clienții țintă și în final a capacităților interne.


Strategiile de marketing dezechilibrate într-un stadiu incipient de dezvoltare a afacerilor, cresc în mod substanțial riscul de eșec. Cele mai multe inovații de afaceri necesita adaptări ale organizării, locuri de munca, competente, procese, etc. În unele cazuri, „realitatea noua” poate fi ușor asimilata de „realitatea concreta”, în alte cazuri, va fi nevoie de transformări organizatorice fundamentale. Tranziția de la un proiect baza pentru faceri la o afacere upscaling este un exemplu de schimbare fundamentala care are nevoie de coaching pentru inovație.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *