Un copil care învață pentru prima oară să meargă, începe prin a vrea să facă acest lucru. Nu știe în acest moment ce  înseamnă acest lucru și nici cum  să o facă. La fel se întâmplă cu orice alt comportament. Totul pleacă de la a vrea.

Uităm adesea acest principiu esențial al vieții; ne concentrăm pe ce și cum uitând de ce.

Obiective

Într-un articol anterior am enumerat beneficiile extraordinare ale declarării unui obiectiv clar încă de la început, atât pentru un prezentator cît și pentru publicul său.

În acest articol îți voi spune care este formula simplă pe baza căreia să construiești un obiectiv în etapa de pregătire a prezentării.

S.M.A.R.T. nu este destul.

Cu siguranță știi despre acronimul acesta și ce înseamnă el. Faptul de a avea un obiectiv specific, măsurabil, realist, ușor de atins și cu un deadline clar nu este de ajuns. Motivele ar fi că:

  • Se referă doar la celălalt.
  • Nu transmite beneficiile.

Obiectivul unei prezentări trebuie să angajeze publicul de la început în subiectul prezentării. Și să te angajeze și pe tine, într-un mod explicit. În plus, un obiectiv SMART transmite mai degrabă ce și cum; nu și de ce.

Lipsa de angajament (în general) a oamenilor pleacă de la lipsa unui motiv clar pentru care să facă o acțiune sau alta. Motivația ține de răspunsul la întrebarea ,,ce-mi aduce bun…?” (de ce fac asta, de ce sunt la această prezentare, de ce țin eu această prezentare).

Și atunci, rețeta cea mai simplă ar fi aceasta:

,,Vreau să … [acțiuni ale tale], pentru ca voi să … [acțiuni ale lor].”

Un obiectiv de această natură exprimă:

  • Motivația ta puternică către realizarea unor acțiuni (de ce – ul tău);
  • Legătura dintre ceea ce vrei tu și ceea ce-ți dorești pentru ceilalți (angajament colectiv superior);
  • Explicarea clară a participării lor (de ce -ul lor);
  • Acțiunile (ce și cum).

De exemplu:

,,Vreau ca în aceste două ore în care suntem împreună să discutăm câteva studii de caz referitoare la stresul în organizații și să găsim împreună două-trei soluții practice, pe care să le puteți aplica ulterior zilnic, pentru ca de acum înainte să puteți face față mai bine situațiilor tensionate de la serviciu.”

Uite diferența față de obiective mai slabe

,,Vreau să vă prezint azi cum să faceți față stresului” (acțiuni vagi, fără angajamentul participanților, nespecific, nemăsurabil, nerealist).

,,Aș dori să discutăm despre stres” (fără angajamentul vorbitorului, acțiuni faci, fără finalitate declarată, nemăsurabil).

,,O să vă dau trei exemple de situații stresante și patru metode de-a face față stresului” (fără angajamentul participanților).

Care este principiul?

  1. Participanții au motive (de ce – urile lor) diferite (între ei și față de tine), personale și profesionale, pentru care participă la prezentarea ta.
  2. Ca prezentator, tu ai motive (de ce -ul tău) diferite (de ale lor), profesionale și personale pentru care ții această prezentare.
  3. Lipsa unor motive comune (un de ce comun) de a fi împreună face ca prezentarea să fie inutilă (pentru ei sau pentru tine).
  4. Acțiunile (ce și cum), pe care le vei face tu și pe care le vor face ei, creează angajament, sunt specifice, măsurabile, realiste, ușor de atins, cu o finalitate temporală clară (SMART).
  5. Voința exprimată prin formularea ,,vreau” (deosebită de ,,aș dori”) creează angajament (atât pentru tine cît și pentru participanți) și exprimă motivația ta puternică (de ce – ul tău)  de a ține această prezentare.

Concluzie

Atunci când ai un de ce puternic pentru a ține o prezentare, similar de ce-ului participanților, angajamentul lor și al tău, motivația de a fi împreună, utilitatea acestui eveniment, cresc.

Aceeași concluzie este valabilă și pentru viața noastră în general. Aceia dintre noi care, atunci când fac alegeri în viață, pornesc prin aș răspunde la întrebarea „de ce fac acest lucru?”, ajung mai repede să obțină ceea ce vor, o fac cu plăcere și cu mai mult chef. Aceea care se concentrează în schimb pe ce și cum, se trezesc mai devreme sau mai târziu lipsiți de energie, deziluzionați și simt ca au pierdut mult timp inutil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *