Inteligenta emotionala – componente

In sesiunile mele de coaching folosesc uneori un test al inteligentelor multiple bazat pe cercetarile si teoria lui Howard Gardner. O mica statistica printre testele aplicate pana acum imi arata ca majoritatea clientilor mei au note medii spre mici la doua dintre aceste inteligente: cea intra-personala si cea inter-personala.

 

Inteligenta intra-personala se manifesta ca o capacitate de a te auto-evalua, de a te cunoaste si a-ti folosi resursele fiintei tale pentru desfasurarea activitatii. Cei care au note foarte mari la acest capitol isi pot gasi succesul si fericirea in viata in activitati de analiza, de evaluare, observare: eseisti, analisti, scriitori, psihologi, coaches, samd.

 

Inteligenta inter-personala se manifesta in schimb inspre exteriorul individului prin capacitatea de a crea legaturi puternice cu cei din jurul lor in feluri multiple. Cei cu note mari la aceasta inteligenta pot fi foarte buni vorbitori publici, vanzatori, mediatori.

 

Inteligenta emotionala – asertivitate

Am spus in primul paragraf “note medii spre mici” si m-am gandit la teriroriul fertil si plin de potential dintre “a nu fi constient de sine si de ceilalti” si a “face totul pentru sine si ceilalti”.

 

Aceste doua inteligente, luate impreuna inseamna inteligenta emotionala; capacitatea de a face in acelasi timp “totul pentru sine si pentru ceilalti” inseamna 100% asertivitate, comunicare multi-modala (cu sine, cu ceilalti). Inseamna intelegerea emotiilor si starilor emotionale proprii, capacitatea de a le observa, analiza, gestiona si folosi pentru obtinerea succesului in acelasi timp in care esti constient de emotiile si starile celorlalti si poti gestiona aceasta cunoastere astfel incat si ei sa faca parte din succesul vostru comun.

 

Inteligenta emotionala a coach-ului si a clientului.

In urma sesiunilor de coaching, pe de alta parte, datorita caracterului lor asertiv, provocator, bazat pe observare si feedback direct din partea coach-ului, datorita gradului mare de suspendare a judecatii din partea acestuia, aceste doua inteligente ale clientului de coaching se dezvolta, in timp, intr-un mare grad. Clientul deprinde, incetul cu incetul abilitatea de a se auto-observa, de a-si putea evalua starile si emotiile in diverse imprejurari ale vietii, invata sa observe efectele acestora asupra altora din universul sau de viata si relational.

 

Pe de alta parte, un bun coach este cel ce isi dezvolta aceste doua inteligente intr-un grad inalt, putand din ce in ce mai bine sa puna in relatie, in timpul sesiunilor, emotiile si gandurile proprii cu ale clientului; fara inteligenta emotionala (adica fara inteligenta indreptata asupra emotiilor proprii si ale clientului), un coach nu poate intra intr-o rezonanta fertila cu clientul sau; ramane in afara universului relational care poate apare intre el si clientul sau, ramane blocat la un nivel superficial de intelegere a relatiei lor.

 

Discutiile frumoase de coaching contin in ele seminte de inteligenta emotionala; coach-ul are rolul de a uda permanent aceste seminte astfel incat in timp acestea sa creasca si sa dea roade.

 

Inteligenta emotionala – cui si la ce ajuta?

Cine are parte de aceste roade?

 

Bineinteles, clientul. Pentru ca el este, in primul rand, in aceasta relatie cel care isi doreste o schimbare in viata sa; iar schimbarile de viata sau profesionale sunt posibile pentru oricine este sau devine flexibil in abordarea vietii. Cei care nu cauta feluri noi de a interactiona optim cu ei insisi si cu cei din jur raman blocati in potentialul (enorm, dealtfel) de a face schimbarile dorite. Daca privesti la oamenii de succes poti realiza ca toti au avut aceste doua tipuri de inteligenta (intra-personala si inter-personala) dezvoltate intr-un mare grad (doar una sau ambele):

– marii scriitori care au inteles fiinta umana – inteligenta intra-personala (cel putin);

– marii leaderi care au inteles si au inspirat fiintele umane – ambele inteligente;

– marii vorbitori publici, speakeri  inspirationali, cantareti si artisti – inteligenta inter-personala (cel putin)

 

In plus, clientul de coaching isi doreste rezultate diferite, comportamente diferite fata de situatia prezenta. Iar acest lucru tine de multe ori de a face lucrurile altfel, adica un “cum?” diferit in felul in care produce acele rezultate. Un grad de inteligenta emotionala sporita a clientului ii arata “cum? – uri diferite, ii arata in ce fel (cum?) actiunile si optiunile pe care le are la dispozitie vor produce alte rezultate – pentru ca poate intelege mai bine legaturile dintre actiunile proprii si rezultatele dorite,   legaturile dintre el si universul lui si legaturile dintre credintele, emotiile, atitudinile si comportamentele proprii.

 

Uite aici un test al inteligentelor multiple. Enjoy!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *