“Sunt un pic obosit dupa calatoria de ieri de la Cannes. Dar chiar si asa, v-am strans astazi aici pentru a va comunica decizia finala referitoare la departamentul vostru: se desfiinteaza. Stiu ca ati muncit din greu la realizarile de pana acum ale firmei. Va doresc o cariera de succes mai departe.”

 

Definitie:

Inteligenta emotionala este o combinatie de abilitati care o pun pe o persoana in postura de a fi constienta de propriile-i emotii, sa le inteleaga si sa le controleze, sa recunoasca si inteleaga emotiile altora si sa foloseasca toate aceste informatii pentru a accelera succesul propriu si pe al altora.

 

Am scris acum ceva timp un articol despre companiile flat, super-democratice, fara structuri formale de conducere – nu este cazul in Romania (cum dealtfel nu este cazul nici in restul lumii, cazurile monografiate de mine fiind exceptii exceptionale de la regula). In Romania, structurile ierarhice sunt regula; iar functionarea buna a acestora tine de “leadership” probabil intr-o masura extraordinar de mare, 80% sau mai mult.

 

In companiile din Romania, indiferent ca sunt conduse de romani sau straini, angajatii sunt cu ochii atintiti permanent spre sef (cel mare si cei mici). Am trait si lucrat 13 ani in corporatii mari din Romania, stiu destul de bine ce spun (am vazut si foarte rare exceptii).

 

 

Prin urmare, leadership-ul este esential. In functie de tonul dat de sef, cei de “dedesubt” muncesc intr-un fel sau altul. Leader-ul si managerul roman, trecut prin anii de boom dar si de recesiune, invatand economia capitalista inca, tragand din raspunteri ca sa ajunga din urma performantele si gandirea omologilor straini, este prea adesea concentrat oarecum exclusiv asupra proceselor, sarcinilor si conceptelor, uitand ca “resursa umana” este principala in obtinerea profitului; mintea si bratele omului sunt cele care pun la lucru materia si o vand, comercializeaza si cumpara in schimbul unui profit.

 

Un ultimii 10 de ani toate studiile de IE si toate testele, chestionarele si cercetarile aplicate in leadership au aratat aceste lucruri: IE-ul leaderilor si managerilor este mult mai important decat IQ-ul pentru prezicerea rezultatelor lor, succesului lor in cariera si succesului echipelor lor.

 

Primul atribut al inteligentei emotionale a unui manager

ar fi auto-cunoasterea si increderea de sine autentica, “umila”, cea care vine din cunoasterea slabiciunilor si atu-urilor proprii. Un astfel de conducator are cel mai adesea si in mecanism auto-regulator al emotiilor, stie sa fie flexibil in discutii si intelege puterea promisiunilor si angajamentului personal.

 

Iar angajamentele urmate de sef vor fi copiate si urmate si de angajati.

 

Motivatia interioara a unui om care stie despre el foarte multe lucruri, isi cunoaste limitele si resursele interioare, este deasemenea mare; pentru ca autocunoasterea iti da, in cele mai multe cazuri capacitatea de a te plasa exact in centrul contextului care te pune cel mai bine in valaore, capacitatea de a alege acel job si de a te inconjura de acei anume oameni cei mai potriviti pentru tine in acel moment. iar motivatia autentica interioara a sefului este contagioasa – vezi aici un film TED cu Simon Sinek explicand de ce sunt urmati leaderii adevarati.

 

 

Comportamentele care tin, in plus de inteligenta emotionala a unui conducator sunt: empatia si capacitatea de a gestiona si manevra emotiile publicului/ audientei (empatia “sociala”). Aceste doua lucruri nu se vad in nici un caz in micul discurs imaginat de mine la inceputul acestui articol.

 

In cursul nostru, “Storytelling si Inteligenta emotionala in leadership“, folosim tehnicile narative si tehnici de training imprumutate din improvizatia teatrala pentru a scoate la lumina resurse noi de dezvoltare a increderii de sine prin autocunoastere si de dezvoltare a capacitatii de gestionare a emotiilor proprii si ale publicului. Prin urmare, cursul pleaca de la premisa ca participantii stiu si cred ca inteligenta emotionala este un must have pentru un leader. Cursul nu isi propune sa demonstreze acest lucru ci sa faca un pas inainte, sa antreneze inteligenta emotionala a participantilor.

 

Articole bune de citit despre inteligenta emotionala in leadership:

Cum sa fii un leader mai constient de sine

Ce este un leader? (Daniel Goleman in Harvard Business Review)

Un material englezesc exhaustiv despre Inteligenta Emotionala

 

Cartile lui Howard Gardner, Daniel Goleman, David Caruso aparute si la editurile romanesti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *