În viata, permanent baleiem intre doua extreme (și găsim în general, în marea noastră majoritate, cai de mijloc): „a fi unic” și „a fi la fel ca ceilalți”. Ca manager, este cel mai probabil ca faci parte dintr-un sistem corporativ în care „a fi la fel ca ceilalți” este un dat. Nu este o judecata pe care o fac despre tine: este doar o presupunere bazata pe cunoașterea din interior a multe culturi organizaționale romanești. Sa fii la fel ca ceilalți manageri, înseamnă sa faci management în felul în care se face de obicei: directiv, instrucțional, bazat mai puțin pe delegare și responsabilizare autentica și mai mult pe control, coerciție și impunere.

 

Coaching-ul presupune sa te aliniezi unei noi paradigme, din acest punct de vedere: cea care, în contextul tău, poate însemna „sa fii diferit, unic”. Unicitatea consta în ceea ce presupune aceasta paradigma diferita: responsabilitate autentica, conștientizare, dezvoltare a membrilor echipei – toate acestea înaintea controlului, coerciției și motivării externe. Cu alte cuvinte, o paradigma care favorizează și stimulează însăși unicitatea individuala, în pofida „alinierii conforme și consensuale de tipul <la fel ca ceilalți>”.

 

Un manager va deveni manager-coach atunci cand isi va lua riscul de a trece in barca celor care:

 

1. nu își judeca subalternii ci ii considera în fiecare zi plini de potențial;

 

2. considera eșecul subalternilor și pe cel propriu o forma de feedback și își celebrează eșecurile ca pe victorii în fata necunoașterii;

 

3. considera ca cele mai bune soluții sunt acolo unde sunt problemele – cine are o problema are și soluțiile pentru ea (creative, inovatoare, eficiente) – trebuie doar sa insiste într-un mod programatic, consecvent sa provoace felurile învechite de soluționare și sa scoată la lumina pe cele noi;

 

4. considera ca în spatele fiecărui comportament al angajaților a existat o intenție pozitiva, chiar dacă comportamentul este ineficient.

 

Beneficiile pentru un manager-coach care ajunge sa traiasca zilnic conform cu aceste convingeri sunt:

 

1. angajamentul superior al echipei sale; acesta deriva din procesul intim interior (mental și fiziologic) pe care subalternul unui asemenea manager îl parcurge > „managerul îmi oferă încredere”, „eu aleg sa am încredere în mine” > „îmi iau responsabilitatea” > „sunt motivat” > „fac” > „managerul îmi spune ca am eșuat dar ma îndeamnă sa găsesc cauzele eșecului și sa le tratez ca input nou de învățare” > „am și mai multa încredere” > „fac mai bine” > etc.

 

2. rezultate de calitate superioara ale echipei – aceasta reiese din aceea ca o echipa de subalterni care au procesele interioare de mai sus risca mai multa, acționează mai mult, învață mai mult, îmbunătățește mai mult, are rezultate superioare;

 

3. se deleagă responsabilitatea învățării de către subalterni a celor mai eficiente moduri de rezolvare a task-urilor – învățarea se afla chiar la subalterni;

 

4. devine eficient pentru ca în acest fel găsește cea mai scurta cale către eficientizarea echipei – adio costuri cu training-uri care nu dau rezultate, adio stres cauzat de lipsa motivației, adio rezultate slabe;

 

5. își păstrează capacitatea de intervenție strategica și de control nealterate – pentru cazurile de criza în care managementul instrucțional este poate cel mai eficient;

 

6. devine mult mai bine informat asupra culturii echipei și chestiunilor operaționale – fiind coach, inițiază un dialog bipartit complet cu subalternii săi, în care aceștia sunt mai deschiși în recunoașterea problemelor și găsirea de soluții.

 

 

Un manager coach oferă fiecărui om din echipa o undita în locul peștilor: foamea va genera pescuitul. Fiecare va manca tot atât cât pescuiește. Fiecare va învață sa pescuiască. Managerul va pescui doar pentru el. Cine nu prinde nimic, va învață de la ceilalți cum sa facă. Pescuitul se va întâmpla și atunci când managerul sau oricare dintre „pescari” nu este de fata. Unde sunt pescari mai multi și mai bine pregătiți, exista peste mai mult. Pestele este mereu proaspăt. Pestele nu se va mai împuți de la cap.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *