Întrebările. Acesta este secretul #1 pentru o prezentare de succes.

– Înțelegi?

– Ai exemple de prezentări reușite? Ce a făcut in mod deosebit prezentatorul?

– Cum poți creste exponențial angajamentul ascultătorilor la o prezentare?

– Cum învață mai bine si mai repede oamenii: când le mesteci tu toate ideile si răspunsurile sau când și le “mesteca” singuri?

 

Vezi, îți pun întrebări.

După aproape 2,000 de oameni care au trecut prin cursul meu de Prezentări în Fața Publicului în ultimii 6 ani, îți pot spune cu precizie ce își dorește orice participant la o prezentare.

Să fie antrenantă. Să nu lâncezească. Să nu fie un plictis total. Să învețe mai bine și mai repede. Să rețină și să aplice mai multe lucruri dintre cele prezentate. Să fie ascultați. Să își poată spune opiniile și să le fie respectate. Să afle mai multe păreri, nu doar pe a ta. Să își confrunte ideile si opiniile. Să fii un prezentator credibil. Să fie prezentarea utilă.

Primul secret pentru a rezolva toate acestea se referă la întrebări.

Să pui întrebări.

Hai să te lămuresc de ce cred că este una dintre cheile unei prezentări de succes.

De ce să adresezi întrebări – versiunea lungă

1. O întrebare reprezinta chintesența unor procese de gândire evoluate

Ca să poți pune o întrebare bună, trebuie să știi destul de bine subiectul încât să poți sintetiza ideile principale sub formă de întrebări. Această capacitate de sinteză face apel la procese cognitive complexe. Atunci când pui întrebări, transferi aceste procese la ascultători, îi inviți la o gândire superioară. Vrei asta? Atunci când îți vei pregăti setul de întrebări pe care să-l folosești în următoarea prezentare, vei învăța chiar tu mult mai bine subiectul făcând chiar acest lucru.

2. O întrebare îți dă controlul discuției

Cine controlează o discuție: cel care pune întrebări sau cel care le ascultă? Dacă vrei să controlezi discuția, să o ții în frâu ca să nu se abată de la topicul sau obiectivul prezentării, este bine să pui tu întrebările. Vrei asta?

3. O întrebare îți dă ocazia să respiri

Într-o prezentare este bine să respiri. Respirația îți redă ocazia de a-ți conștientiza emoțiile. Respiro-ul îți dă ocazia să te gândești la pașii următori (ce spui mai departe, ce întrebări mai pui). Vrei asta?

4. O întrebare te face autentic

Un om normal, într-o discuție normală, va spune-va întreba -va spune- va întreba- etc. Nu doar va spune neîntrerupt. Vrei să fii autentic?

5. Întrebările generează discuții.

Când discută ideile, oamenii învață mai bine decât atunci când tu le oferi direct răspunsurile. Vrei să învețe și rețină mai bine?

6. Întrebările antrenează audiența adormită

Atunci când simți că publicul a adormit, pune întrebări. Asta îi va trezi pentru că sparge ritmul prezentării, îi face pe oameni atenți. Nu lăsa întrebările pentru “la sfârșit”: la sfârșit, oamenii vor fi uitat demult ce întrebări îi sâcâiau sau/ și se vor grăbi să plece. Vrei interactivitate?

7. Întrebările generează soluții noi

Poate afli ceva nou față de ideile proprii. Vrei?

8. Întrebările îi fac pe oameni să se simtă respectați și apreciați

Oamenilor care ascultă o prezentare le place să se simtă respectați. Dacă vorbești doar tu care arăți că ai avea toate răspunsurilor, îi va va face să simtă că le furi posibilitatea de a se face respectați. Tu ești deja respectat pentru că ei te ascultă. Vrei să îți pierzi respectul lor?

9. Întrebările ăi ajută pe oameni să se simtă ascultați

Sunt și coach. Ceea ce am descoperit în aproape 7 ani de coaching este că beneficiul numărul 1 pe care îl apreciază oamenii este acela de a fi ascultați de altcineva. Tu ai vrea să fii ascultat? Ai vrea să fii invitat să îți spui părerile la o prezentare a altcuiva?

10. Întrebările te vor face mai empatic.

Pasul numărul 1 în creșterea empatiei, este capacitatea de ascultare. Ca să asculți, trebuie să ai ce. Un om nu poate vorbi și asculta în același timp. Vrei să fii mai empatic?

11. Întrebările te fac să pari adult.

Părinții dau multe sfaturi. Copiii pun multe întrebări. Din punct de vedere psihologic (Berne), poți fi un prezentator “părinte” (care le știe pe toate – mai tolerant sau mai directiv) sau unul “copil” care nu știe nimic (mai râzgâiat și obraznic sau mai „pierdut”). Sau vrei să fii un “adult” în fața lor? Atunci pune întrebări în mod echilibrat cu exprimarea opiniilor proprii. Ce vrei?

12. Întrebările îi fac pe ei să pară adulți

Dacă ești un prezentator “părinte”, îi vei face să se simtă copii. S-ar putea să ai parte de mulți participanți dificili (care nu vor să se afle în acest rol psihologic, care vor să fie auziți). Dacă ești un prezentator “copil”, îi vei face să intre în rolul de “părinte” – să îți dea sfaturi, să te ia de sus, să se dea mai “rotunzi” decât tine – altfel de participanți dificili.  Vrei să ai “participanți dificili”?

13. Întrebările te scapă de emoții

Blocajul #1 al prezentatorilor este teama de emoții. Unul dintre trucuri, este să adresezi întrebări. În acest fel muți emoțiile la ei. Vrei să scapi de emoții?

14. Întrebările neutralizează comportamentele “participanților dificili”

Mult mai bine decât să dai oamenii afară din sală, să îi pui să contribuie cu bani pentru că au întârziat (am văzut si idioțenia asta), să îi asmuți unii împotriva altora încercând să iți cauți aliați, să iei personal afirmațiile unora și astfel să îți ruinezi prezentarea, să te faci că nu îi auzi și să o ții “langa” pe-a ta – pune întrebări; de la început. Fă-i să participe și astfel să își răspundă la obiecții. Vrei?

15. Întrebările te fac curajos în ochii (urechile) ascultătorilor

Cea mai bună apărare este atacul. Cea mai bună apărare în fața întrebărilor din public, sunt întrebările tale. În plus, un om care este capabil să pună întrebări la care este posibil să primească răspunsuri opuse părerilor lui – este privit drept curajos. Vulnerabilitatea este dovadă de curaj. Vrei să te deschizi ca să capeți încredere mai mare în tine?

16. Întrebările vor primi în 98% din cazuri răspunsuri.

Atunci când pui o întrebare, doar 2 oameni din 100 (cercetătorii britanici 🙂 te vor întreba la rândul lor  “De ce mă întrebi asta?” Ceilalți 98 vor începe să caute răspunsul. Cu alte cuvinte, întrebările sunt “sure shot” – nu ai cum să nu primești răspunsuri. Vrei să încerci?

17. Întrebările te salvează

În ultimă instanță, un subiect prost pregătit poate fi salvat cu o serie de întrebări deștepte adresate publicului. Am văzut astfel de prezentări, în care prezentatorul părea să nu știe nimic despre subiect – dar a învățat în 10 minute de la participanți tot ce ar fi trebuit să știe și apoi, la sfârșitul prezentării a fost în stare să tragă el însuși concluzii. Ai fi în stare? S-ar putea să ți se pară greu, dar gândește-te un pic: în viață, în general, ai toate răspunsurile? Sau ai o mulțime de întrebări în minte, neexprimate, despre viața ta? Deci poți improviza o viață întreagă doar din întrebări și nu poți improviza unele pentru o prezentare. Sau crezi că le știi pe toate?

Blocaje

Nu toți suntem în stare să adresam întrebări, pentru că:

  1. – nu suntem învățați să facem asta (gândește-te la felul în care suntem educați, unde ne este hrănită curiozitatea în școală?);
  2. – ne e rușine să punem întrebări ca să nu părem idioți (curiozitatea înalță spiritul, nu îl rușinează – rușinează doar ego-urile slabe);
  3. – ni se pare nepotrivit să punem întrebări unor oameni pe care îi credem mai deștepți decât noi (ne ferim de obiecții);
  4. – ni se pare nepotrivit să punem întrebări unor oameni pe care îi credem mai puțin deștepți decât noi (ni se pare inutil – dar în felul acesta nu le dăm ocazia să evolueze);
  5. – ni se pare nepotrivit să punem întrebări unor oameni cu funcții (vezi, Doamne, ne vor judeca negativ pentru că am avea curajul să le punem întrebări chiar lor);
  6. – nu știm ce întrebări să punem ad-hoc (și, fără o practică intensă, într-adevăr, s-ar putea să emiți niște întrebări nepotrivite);
  7. – nu avem ce întreba (imposibil).

Singura metodă împotriva acestor blocaje: pregătește-ți înaintea prezentării un set de 3-5-10  întrebări (în fine, câte poți tu ține minte sau vrei să îți notezi). Dacă ar fi necesar să pregătești neapărat ceva înainte de o prezentare, acest lucru ar fi “setul de întrebări”.

Încearcă asta la următoarea prezentare. Spune-mi cum a fost.

Note

Dacă nu te-ai convins încă, încearcă și seria zilnică de Idei despre Forța Întrebărilor – una pe zi, timp de 365 de zile. Și poate îți mai vin idei despre rolul întrebărilor într-o prezentare – comentează mai jos.

Post Scriptum:

Ai avut curiozitatea să descoperi ce caracterizează majoritatea copleșitoare a celor mai vândute cărți din lume (poți face exercițiul acesta într-un aeroport – unde vei găsi mereu doar bestseller-uri).

Dialogurile.

Oamenii nu mai au timp și răbdare să citească descrieri, caracterizări, dezvoltări elaborate. Au nevoie de acțiune și antren. Dialogul într-o prezentare înseamnă să dialoghezi cu participanții, să pui întrebări.

Post Scriptum 2

Săptămâna viitoare voi scrie un articol despre cum să ții atenția trează a a publicului – cu alte metode decât adresarea de întrebări. Rămâi treaz!

 

De ce să adresezi întrebări – versiunea scurtă, infografică.

insidebloom prezentare de succes

insidebloom prezentare de succes

SalveazăSalvează

SalveazăSalvează

SalveazăSalvează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *