„A fost odata ca niciodata o preafrumoasa firma. Firma (unii ii spuneau corporatie. antrepriza sau mai simplu uzina sau fabrica) era veche, batrana și foarte cunoscuta de toata lumea. Toti stiau cate ceva despre Bullet Company S.R.L.: ca acum 20 de ani fusese cea mai importanta din domeniul ei, ca a fost infiintata de un tip foarte sobru și corect pe care îl chema John Bullet, ca se ocupa cu crearea de planuri cincinale (pentru alte companii) și ca in ultimii ani multi plecasera din aceasta firma („turnover ridicat de personal”, ar fi spus chiar angajatii ei care inca ramasesera).

 

Si, ca veni vorba de „turnover”, putini stiu ca acum chiar un cincinal (sic!), Bullet Company S.R.L. facuse un „turnaround” (schimbase macazul, ar fi zis un dambovitean de-al nostru); la conducere venise un nou CEO care se autointitulase „povestitor sef”. Stilul lui era mai degraba al unui indian cherokee din vechime. Sedintele pe care le prezida erau de obicei un soi de suete sau chermeze in timpul carora fiecare participant spunea o poveste. Si se auzeau des povesti despre „clientii, cititorii povestilor firmei noastre”, „angajatii model care citeau povesti clientilor”, „noile servicii de povestit planuri cincinale”, „customer care sau grija pentru spiritul ludic al clientului”, s.a.m.d.”

 

Povestea ar putea continua. Te-a prins? Te-a prins mai mult decat daca insiruiam cateva bullet-uri cu tot atatea idei? Ti-ar fi aprins imaginatia cateva astfel de bullet-uri mai mult decat povestea mea? În continuare urmeaza cateva „bullet-uri”; dar pot banui ca deja astepti continuarea povestii !

 

Storytelling-ul in cadrul organizatiilor este bullet-proof; nimic din exteriorul unei astfel de organizatii nu poate afecta buna desfasurare a lucrurilor din interior. Angajatii care traiesc intr-o poveste frumoasa de corporatie au o cultura monolitica, sunt imbatabili impreuna și separat. Marile brand-uri internationale pe acest lucru se bazeaza; pe crearea unor triburi de consumatori fanatici care se regasesc sub acel brand. Orice brand bun spune o poveste care tine inlantuiti consumatorii.

 

Toate ideile mari ale lumii sunt insotite de o poveste: marul lui Galilei, parul zburlit și anecdotele despre Einstein, viata lui Isus, viata lui Steve Jobs. Consumatorii au nevoie de povesti ca sa își intareasca credinta intr-un produs sau serviciu. Uneori, atunci cand aceste povesti lipsesc formal, consumatorii le creaza ei insisi.

 

Consumul media actual al lumii nu se indreapta inspre materiale academice de cercetare, synopsis-uri teoretice, carti stiintifice; ci, la fel ca intotdeauna, se indreapta spre produse care contin povesti. Topurile de carte, film, evenimente s.a.m.d sunt dominate de carti fiction, filme artistice și „happening”-uri. Oamenii cauta peste tot, intr-un mod subconstient, fire narative. Dincolo de toate planurile formale, strategiile, planurile de actiune, sistemele rationale de administrare a unei afaceri, exista și subzista „bisericutele”, „suetele”, „anecdotica”. Dincolo de formalism exista informalul, benign, peren și de nestarpit. Un plan de afaceri bine structurat nu lasa urme in mintea angajatilor sau investitorilor. În schimb o cultura de firma bazata pe informal, pe impartasire de experiente, pe o comunicare narativa (nu de tip bullet) este un magnet puternic și foarte rezistent care atrage și mentine laolalta echipe, oameni, departamente și grupuri cu un grad mare de motivatie. Un plan de afaceri al unei firme seamana in 80% din continut cu cel al altei afaceri; o cultura de corporatie bazata pe informalitate și comunicare epica nu seamana niciodata cu una careia ii lipseste acest ingredient.

 

Povestile tin laolalta comunitati de oameni pentru ca exprima valori intr-un mod direct. Intr-o poveste exista valori și credinte subiacente despre lume care ii pastreaza laolalta pe cei ce la impartasesc. Cazuri celebre recente? Facebook, Google, Virgin.

 

„Si, intr-o zi, acum vreun an, in firma a aparut un CEO nou, de un tip vechi; un CEO care incepea frazele cu <<Ce avem astăzi pe ordinea de zi? Domnule Povestirescu, prezinta-ne in linii mari analiza realizata de departamentul dumneavoastra referitoare la incidenta reclamatiilor clientilor asupra performantei cincinale a firmei noastre>>. Domnul Povestirescu a suportat cat a putut, a sperat cat a putut in revenirea povestilor in viata Bullet Company S.R.L, a sperat ca i se va mai da ocazia sa joace rolul celui care anima sedintele in care se rezolvau frumos toate dilemele companiei; in cele din urma, pentru ca nu s-a putut adapta noului stil bullet a fost restructurat fiindu-i comunicata <<decizia de downsizing structural pentru cresterea eficientei departamentului …>>”

 

De prea multe decenii ne prefacem a fi oameni mari, adulti seriosi care gandesc analitic, rational și perfect. Iar cand nu reusesc acest lucru, se ascund in spatele cuvintelor corporative goale și gaunoase. De prea multe decenii punem sub pres capacitatea noastra înnăscuta de a fi buni povestitori, buni ascultatori de povesti și buni creatori de povesti de succes.

 

Oamenii se auto-motiveaza atunci cand își inchipuie o poveste despre viitorul lor. Oamenii nu pot fi motivati din exterior prin incartiruirea in grile, liste, enumerari, matrici, politici, fluxuri, sisteme și structuri reci. Cand vorbesc, oamenii folosesc verbe de actiune.

 

Storytelling inseamna aducerea in mijlocul corporatiei a unui suflu viu de motivare. Simon Sinek explica bine acest lucru aici: http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *